Service

 

Service

En bil som inte servas kan rulla många mil till – men till vilket pris? Om du inte byter olja, bromsvätska, kamrem, bränslefilter, och så vidare, så kommer du till slut att ha en okörbar bil som kan bli väldigt dyr att reparera. Kör man alldeles för länge med dålig motorolja så kan man behöva renovera eller byta hela motorn. Blir bromsvätskan dålig så att du tappar bromsförmågan på motorvägen, ja då kan det gå riktigt illa med både bil och människor. Det kommer även bli tufft att klara den årliga besiktningen om du inte har skött om bromsar eller motor eftersom bromsvärden och avgasvärden blir fel. Se därför till att alltid serva din bil enligt intervallerna som gäller. Det är oftast inte hela världen att köra några mil över serviceintervallen, men dra inte ut på det för länge.

När man servar en bil så kontrollerar man och byter ut vätskor och delar. Beroende på vilken typ av service det är så utför man lite olika kontroller och byter olika komponenter. Detta betyder att man behöver göra service regelbundet och varje service innebär lite olika kontroller och byten. Man byter till exempel oftast motorolja varje år, medan en kamrem håller i cirka 8-12 år beroende på bilmodell och motor.

 

Luftfiltret är den komponent som gör att det inte kommer in smuts och damm i din motor. Eftersom bilens luftfilter filtrerar bort alla partiklar så fastnar dessa i filtret. Med tiden gör detta att filtret behöver bytas till ett nytt och fräscht luftfilter.

 

Oljan i en motor hjälper till att smörja alla delar som rör sig. Det är viktigt att oljan är i bra skick så att smörjförmågan är bra. Det samlas även avlagringar och annat i oljan som fastnar i oljefiltret. Det är därför viktigt att man byter filtret samtidigt som man byter motorolja.

På en del bilar måste man även byta olja och filter i växellådan.

 

Kylarvätskan i din motor är viktig av flera anledningar. Den sänker fryspunkten så att din motor inte fryser sönder på vintern och den höjer kokpunkten och leder bort värme mer effektivt än rent vatten. Den skyddar också mot rost i kylsystemet. Kylvätskan blir sämre med tiden och bör bytas med jämna mellanrum för att prestera så bra som möjligt.

 

Om din bil har tändstift så är det bra att byta dessa när dom blir utslitna. Gamla slitna tändstift kan göra att din bil drar mer bränsle och rycker eller går ojämnt när du gasar.

 

Både bensin- och dieselbilar har minst ett bränslefilter (ibland två) som ser till att smuts från tanken inte följer med in i motorn. Eftersom bränslefiltret samlar upp smutsen så måste det bytas med jämna mellanrum. Ett tätt eller helt igensatt bränslefilter gör att bilen inte får tillräckligt med bränsle. Det kan göra bilen svårstartad eller orsaka ryckningar och andra problem.

 

Ett bilbatteri håller normalt i cirka 5-7 år om det sköts om på rätt sätt. Även om din bil startar och känns som vanligt så kan batteriet vara utslitet och göra att bilen inte startar om det till exempel blir minusgrader. Att testa batteriet i god tid gör att du hinner ladda eller byta det innan det är för sent.

 

Många bilar sparar felkoder och varningar som man endast kan se med hjälp av en dator. På det sättet kan man få information om något behöver bytas eller repareras. Om du har en varningslampa som lyser så kan det vara bra att läsa av felkoderna för att se vad som är fel.

 

Det är viktigt att man har fungerande bromsar på sin bil och ett bromssystem innehåller många delar som måste hållas i gott skick för att fungera optimalt. Bromsbelägg, bromsbackar och bromsskivor behöver kontrolleras och bytas med jämna mellanrum.

 

Bromsvätskan slits ut och måste bytas ut i tid. Bromsvätska drar åt sig vatten med tiden och gör att vätskan kan börja koka vid hårda inbromsningar. Detta kan göra att du helt eller delvis tappar bromsförmågan. Man brukar byta bromsvätska vartannat år eller var 3000:e mil.

 

Däck har inget förbestämd bytesintervall som många andra delar på en bil, man byter helt enkelt däck när det behövs. Kanske är däcken gamla och torra, snedslitna, eller så är mönstret dåligt. Trots att däck inte har något bytesintervall så brukar man vid en service på verkstad ändå kontrollera och varna bilägaren om däcken är dåliga eller skadade på något sätt.

 

Hur lång tid en service tar beror på vad för service som utförs. Till exempel så tar det inte mer än cirka 30 minuter att byta motorolja på dom flesta bilar. Även luftfilter brukar vara väldigt enkelt och tar bara några minuter. Andra enkla åtgärder kan vara att läsa felkoder, kontrollera däcken, eller se över hur bromsarna ser ut. Däremot kan det ta många timmar att byta kamrem eller kamkedja på en del bilmodeller och motorer. Det är därför svårt att säga hur lång tid en “service” tar eftersom det kan vara så olika beroende på vad som görs vid just din service. Har din bil rullat många mil och är lite äldre så kan servicen bli dyrare eftersom det kan ta längre tid att lossa rostiga skruvar och annat. Det är till exempel inte helt ovanligt att luftnipplar på bromsok rostar sönder och skapar mer jobb.

 

Det är bäst för din bil om man servar allting vid rätt tid och intervall. I instruktionsboken brukar det stå när olika servicar ska genomföras och vad som görs vid varje service. Nyare bilar brukar visa servicemeddelanden i displayen i instrumentpanelen. Det kan då stå till exempel Service A eller B, Oilservice eller Inspektion 1 eller 2. I instruktionsboken kan man oftast se vad det innebär. Saknar du instruktionsbok så finns den mesta informationen att söka fram på internet.

 

Oftast går det bra att lämna bilen redan kvällen innan bokad tid om man inte har möjlighet att komma tidigt på morgonen. Då kan jag ha bilen under dagen och du kan hämta den när den är färdig.

Kontakta mig så hjälper jag dig att reda ut begreppen.